Magyar Építőművészek Szövetsége | kommunikáció
   2020. február 27. 19:49
keresés:  
kapcsolat | hírlevél | oldal térkép   
kommunikáció| aktuális közlemény

belföld | külföld aktuális | archív   

2020.02.03

Beszámoló

az UNESCO/UIA Oktatási Munkabizottságának (EDUCOM) üléséről

A Nemzetközi Építész Szövetség (UIA) és az Egyesült Nemzetek Szövetsége (ENSZ) Oktatási, Tudományos és Kulturális Szervezete (UNESCO) által közösen létrehozott Oktatási Munkabizottság, röviden UNESCO/UIA EDUCOM rendszeres bizottsági regionális találkozókon és az UIA hivatalos konferenciáin tárgyalja az építészképzés és az építész szakmagyakorlók továbbképzésének aktuális témáit. A bizottság közgyűlésére minden év első felében kerül sor.

Az építészet globális jelentőségére és az egész emberiség jólétét érintő fontosságára mi sem mutat rá jobban, mint az, hogy az építészeket tömörítő világszervezet és a legtöbb állam részvételével működő világszövetség, az ENSZ közösen működnek közre az építész szakma vívmányainak elismerésében és folyamatos fejlődése érdekében a Föld valamennyi lakója érdekében.

Az Oktatási Munkabizottságban, mint az UIA más testületeiben, a világ 5 régióját képviselik a delegáltak, ahol Magyarország a 2. régióhoz tartozik és a MÉSZ küldöttjeként Bachmann Bálint vesz részt a munkájában. A 2019. novemberében elmaradt római ülés helyett, 2020. január 27-28-ig Párizsban találkozott a bizottság.

 

1. kép Az UNESCO/UIA EDUCOM ülésének résztvevői Párizsban. A képen a bizottság elnökségének tagjai Magda Mostafa, Jana Revedin és Marilys Nepomechie ülnek (balról a 2., 3., és 4.) 

A bizottság áttekintette a világszervezet ügyvezetésének (UIA Council) tavaly novemberben Luxorban tartott ülésén elhangzottakat az elmúlt három év történéseiről és a 2020. július 19-23. között Rióban tartandó UIA világkongresszus előkészületeiről, különös tekintettel az építészképzést érintő témákra. Z UIA döntött a három évente adományozható Építészoktatás Innovációs Díjának megalapításáról és megerősítette az UIA Students (UIAS) ifjúsági szervezet létrehozásának szándékát. Az építészképzés innovációját értékelő pályázat kiírása már elérhető az UIA honlapján, az alábbi linken https://competition.uia-architectes.org/en/competitions/uia-award-for-innovation-in-architectural-education.html. A pályázaton építészképző egyetemek és főiskolák indulhatnak, bemutatva az oktatás terén elért újító eredményeiket, a szakmagyakorlásra való felkészítés innovatív módszereit.

Az UIA világkongresszusára készülve az oktatási bizottság külön szekciót szervez az építészoktatás témájában, amihez kérte a delegáltak segítségét az előadók kiválasztásában, a tervezett kiállítások megszervezésében és a Rióban tartandó kerekasztalbeszélgetések moderálásában. Az UIA három évente megrendezett globális eseményén szeretnék bemutatni az építészképzés jelenét az előremutató kezdeményezéseken keresztül, mindezt az UNESCO/UIA építészképzési akkreditációjával rendelkező intézmények bemutatásával, illetve a frissen alapított Építészoktatás Innovációs Díja kitüntetettjeinek kiállításával.

Az UIA bejelentette csatlakozási szándékát a Canberra Accord elnevezésű szervezethez, amelynek a világ számos, jelentős építészképzési akkreditációs szervezete már tagja, így a kanadai CACB-CCCA, az amerikai NAAB, a mexikói ANPADEH, a kínai NBAA, a japán JABEE, a koreai KAAB és a Dél Afrikai SACAP is. A párizsi ülése második napján az UIA oktatási bizottsága a Canberra Accord képviseletében meghallgatta George Henderson beszámolóját a csatlakozás folyamatáról, amelynek végén - várhatóan 2021-ben - a szervezet teljes jogú tagjává válik az UIA.

Az UIA oktatási bizottság munkájának fókuszában az UNESCO-val közösen létrehozott építészképzési minőségbiztosítási akkreditációs rendszer népszerűsítése áll https://competition.uia-architectes.org/webApi/en/working-bodies/formation.

A bizottság a világ öt régiójából érkező megkeresésekre két lépcsőben értékeli az egyes építészképző intézmények oktatását, annak személyi és infrastrukturális adottságaival együtt. Az eljárás keretében, felkért nemzetközi szakértők látogatják meg a képzőhelyeket és alkotnak véleményt az ott folyó építészoktatásról. A bizottság célja, hogy a világ azon országaiban is érvényesülhessenek az építészet legkorszerűbb törekvései az oktatásban, ahol saját, nemzeti felsőoktatási minőségbiztosítási rendszer nem működik, illetve összehangolja a különböző akkreditációs szervezetek követelményeit az UIA és más építész szakmai szervezetek iránymutatása alapján.

2. kép A világrégiók képviselői közül - a globális vírusfertőzési vészhelyzet okozta utazási nehézségek ellenére - a legtöbben megérkeztek a két napos ülésre az UIA Montparnasse torony 47. emeletén található irodájába

A bizottság állást foglalt arról is, hogy az UNESCO/UIA által 2017-ben kidolgozott, 16 pontból álló, építészképzési irányelveket tartalmazó Charter és a szintén az UNESCO/UIA által jegyzett akkreditációs rendszer, a Validation Ssytem széles körben megismertetésre kerüljenek a nemzeti tagszervezetekben és az egyes építészképző intézményekben is. Az UIA célja az, hogy átfogó képet alkosson az építész szakma és annak gyakorlására felkészítő képzések színvonaláról, a felmérés pártatlanságát az azonos elvárásokat megfogalmazó, két lépcsős akkreditációs eljárás szavatolja.

 

A bizottsági tagok feladata, hogy a delegáló szervezetükön keresztül elérjék az egyetemeket, ahol így tudomást szerezhetnek az építész világszervezet ajánlásairól a képzés tartalmi követelményeivel kapcsolatban. Az UNESCO/UIA akkreditációt korábban 10 intézmény szerezte meg, további 10 eljárás lezárásáról szavazott ezalkalommal a bizottság. Tekintve az építészeti oktatást folytató intézmények nagy számát (Brazília 600, India 800, Kína 600 és Európa 800), további promóció szükséges az információ továbbadásában, nemcsak az egyetemek felé, de azon építészek részére is, akiket, mint szakértőket a bizottság bevonna az akkreditációs eljárásba.

UNESCO/UIA EDUCOM akkreditációs látogatások 2019-ben

A bizottság ülésének második napján tárgyalta a múlt évben történt akkreditációs látogatások eredményét a szakértők véleménye alapján. A látogatásokról készült részletes beszámolókat a bizottság megismerte, a szakértők véleményét elfogadta, majd a az irányító testület régiós delegáltjai szavaztak az akkreditáció odaítéléséről.

 3 .kép Az UNESCO/UIA EDUCOM ülésének résztvevői, a képen balra David Gloster, a RIBA oktatási igazgatója, a bizottság állandó meghívottja

A szavazás erdményeként az Ecole d’Architecture de la Reunion, az Ecole Nationale Superieure d’Architecture de Montpellier, a Cairo University és az American Univerity in Cairo öt éves építész képzéseit akkreditálta a testület 5 évre. A Montpellier-i képzés esetében megjegyzéssel éltek, az intézménynek 6 hónapon belül tervet kell készítenie a feltárt hiányosságok pótlására.

Az UNESCO/UIA akkreditációs eljárásának lefolytatása a hazai építészképzés szempontjából is hasznos lehet, hiszen az építész világszervezet értékelése és az eljárás során megfogalmazott ajánlások elősegíthetik építészoktatásunk nemzetközi standardoknak való megfeleltetését, ezáltal növelve a jövő magyar építészeinek nemzetközi versenyképességét. A MÉSZ Oktatási Munkabizottsága javaslatot tesz a mind a nyolc magyar építészképző egyetemet tömörítő Magyar Építészképző Intézmények Fórumának, hogy vizsgálják meg az UNESCO/UIA 16 pontos ajánlását és döntsenek a minősítési eljárás esetleges elindításáról.

Budapest, 2020. február 2.

                                              Bachmann Bálint DLA
                                   a MÉSZ UNESCO/UIA EDUCOM delegáltja

 

 


Utolsó módosítás: 2020.02.03 10:39

Galériák


1 | 2 | 3 |

Rövid link küldése e-mailben. Linkek a tartalomhoz.


Rövid link:

Beszédes link:

 
Rövid link küldése e-mailben. Rövid link küldése e-mailben.
 

 

 
QR kód a tartalomhoz QR kód a tartalomhoz

  
  

Lap tetjére

  
  
kapcsolat | impresszum | ajánlom ismerőseimnek | hírlevél | oldal térkép |

© 2020 Magyar Építőművészek Szövetsége